keskiviikko 15. helmikuuta 2017

Talouskasvun aikaako?

Varastotöissä joutuu joskus kiipeilemään hyllyjen päälle :)

Helmikuun alkupuolella huomasin ilokseni, että olen tekemässä ennätysmyynnit kolmena peräkkäisenä kuukautena. Vertailuna käytän tilastollisia kuukausimyyntejä viimeisen viiden vuoden ajalta. Joulukuu 2016 oli noin 300% parempi, tammikuu ylitti odotusarvon noin 25% ja helmikuu on jo ensimmäisellä kolmanneksellaan ylittänyt koko kuukauden osalta odotusarvon 20% vaikka kaksi kolmannesta oli jäljellä. Tottakai helmikuun keskimmäinen kolmannes on hiljaisempi. Olen huomannut kaavan olevan sellainen, että kauppa käy kuun ensimmäinen ja viimeinen kolmannes.


Tämä tilastollinen poikkeama koskee siis omaa liiketoimintaani eli Osto- ja myyntiliike Tarvasjokea. Tuotteeni ovat suurimmaksi osaksi ylellisyystuotteita eli juurikin sen sektorin kaupankäyntiä, joka viimeisenä hyötyy talouskasvusta. Tottakai tuo oma tilastoni on vajaa, sillä virhemarginaali on suurehko eikä siitä voi tehdä isoja johtopäätöksiä. Omassa kaupankäynnissäni iso muuttuja on hyvin onnistunut markkinointini, jota olen tehnyt järjestelmällisen suunnitelman mukaan pitkän aikaa. Some-markkinoinnissa siirryin keväällä 2015 kaavaan, jota olen toteuttanut kohta kaksi vuotta. Markkinointini vaikutus aiheuttaa sen, että en voi olla varma, mikä onnistumisen syy lopulta on. Todennäköisesti niin panostus mainontaan kuin se, että ihmisillä alkaa taas olla luottamusta tulevaan, jolloin rahaakin käytetään enemmän. Toki joulukuun osalta pidin markkinoinnissa taukoa sillä minulle tuo kuukausi on ollut aina heikko eikä siis panostuksen arvoinen. Ja tulos oli nelinkertainen siihen mihin olin varautunut. Mikä se olisikaan ollut, jos olisin panostanut?

Kunnostusta vaativien pyörien varastoa tsekkailen.


Varovaisen päätelmän voi tehdä myös joulutorimyyjien tuloksista. Kyselin juuri ennen jouluaattoa muutamalta kuulumisia joulukuun myynnistä ja tyytyväisyyttä oli yllättävän paljon. Toki tässä torimyynnissä on päästy jo sen verran huonoihin tuloksiin, että pienikin suunnanmuutos on positiivinen. Itse kannan joululahjarahat mieluummin torille kuin kauppakeskuksiin. Toteutan periaatetta, että ostan “tovereilta” ensisijaisesti.


Totta kai Varsinais-Suomessa Pernon telakan hyvä tilauskanta sekä Uudenkaupungin autotehtaan hyvä tilanne on ollut merkittävä. Työllisyystilanne on kohentunut teollisuudessa ja sen perässä toki muut alat ovat parantaneet tulostaan. Selkeää talouskasvun aikaa en uskalla sanoa, sillä haluan vielä kuulostella hetken, mutta merkit ovat hyvät.


Eli leikkauksille tulevalla kunnanvaltuustokaudella ei toivottavasti ole aihetta, jos merkit pitävät paikkaansa. Turun kaupungin taloutta pitää kuitenkin eheyttää, mutta ei mielestäni leikkauksilla vaan investoimalla säästöjä tuovaan tekniikkaan ja karsimalla turhaa rahan käyttöä. Esimerkkinä toki käy tuo kaupungin vaakunasohlaus. Sellaiset pitäisi karsia ensimmäisenä pois.


Suurin toive toki tässä kohtaa on, että tasan vuoden päästä voin sanoa tämän blogin olleen oikeilla jäljillä.

 Kuntotarkistus ennen kuin pakkaan lähetystä varten.

Siin olis isoon kattokruunuun aihio ;)

Vaikka blogi nyt käsitteli aika paljon omaa liiketoimintaani, kun pitäisi kertoa kunnallisvaaliehdokkaan mietteitä, niin ne nivoutuvat yhteen sen verran voimakkaasti, että en saa niitä varmaan ikinä erikseen. En siis pysty olemaan jakomielitautinen ;)

Lahjoitukset vaalikampanjaani: https://civicrm.vihreat.fi/civicrm/contribute/transact?id=2&reset=1&pcpId=368

Facebook:
https://www.facebook.com/ReininMarko/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti